V reklamě je zkrátka jako v každém druhu umění důležitý silný příběh. Na ten se rozhodla vsadit také Česká spořitelna, aby své diváky a snad i klienty potěšila. Každý zkušený byznysmen na poli bankovnictví se samozřejmě pohybuje v jistém typu nadsázky a přehánění. Činí tak i Česká spořitelna. Je nutno ovšem ocenit, že se nezalekne ani originálního humoru. A právě v tom je základní estetická síla jejího díla s názvem Odpouštíme až 15 splátek.
V rychlém a patřičně zhuštěném sledu, protože rychlost a zhuštěnost je od věků základem smysluplného a hlubokého uměleckého poselství, tedy tzv. zkratka, je nám předvedeno několikero frapantních rodičovských selhání. Matka, zjevně samoživitelka, oškube nůžkami vlasy svého malého syna, protože si nechce půjčit na holiče. Následně se zamyslí a v procítěném, psychologicky hlubokém hereččině pohledu můžeme spatřit zcela oprávněnou otázku: „Proč jsem si jen nepůjčila od České spořitelny?“
Dále vidíme otce, jak stoupá do schodů a láskyplně nese na ramenou svou dcerku. V každé ruce má papírovou tašku s nákupem. Náhle se obě tašky protrhnou a ovoce a zelenina se rozkutálí na všechny strany. Jeho dcerka obrací oči v sloup, ale známe ty do rodičů zamilované děti. Ony to nakonec takhle nemyslí.
Zde je také nutno poznamenat, že Česká spořitelna své klienty rovněž důmyslně nabádá, aby se stravovali zdravě a že na jídelníček každého zodpovědného věřitele České spořitelny patří především vydatné zdroje vitamínů a nikoli ty nezdravé, cholesterol a rakovinu tlustého střeva produkující poživatiny, jako maso, uzeniny, tučné sýry a podobně.
Ale pojďme již k dalším výjevům. V nich opět selhávají otcové. První se ze všech sil snaží svým netrpělivým ratolestem nafouknout zánovní bazén. Ale ať fouká, jak fouká, vzduchu ve vytoužené dětské atrakci nepřibývá, otcovo čelo rosí krůpěje potu a děti s protáhlými obličeji a snad i s lehkým opovržením pozorují komického tátu. Tomu zcela hmatatelně vidíme v očích otázku: „Proč jsem si jen na pořádný kompresor nepůjčil u České spořitelny?“
Jistě by celému výjevu pomohlo, a zde budu přece jen trochu kritický, kdyby se tatínkovi v očích zalesklo logo České spořitelny. Na druhé straně je důležité ocenit, že Spořitelna dokáže svou touhu po sebezviditelnění držet na uzdě a ponechá prostor skutečnému umění, ne-li dokonce hereckému očnímu a mimickému koncertu.
Další výmluvné situace, abychom toho neprozradili příliš a divák si mohl veškeré spoilery plně vychutnat, již přejděme jen krátce. V následující se popletenému tatínkovi hroutí pod rukama skříň z IKEA, kterou se právě snaží sám marně složit, protože si na odbornou montáž nepůjčil od České spořitelny. Další selhávající otec ztrácí při cestě na dovolenou po kontaktu s nesmyslným plátěným dopravním značením část nákladu ze střechy svého malého auta, protože si na větší vůz s praktičtějším zavazadlovým prostorem nepůjčil, a je za to ze zadního sedadla stíhán pohrdavým posměškem své dcery plným lásky a porozumění.
Finále je pak naprosto velkolepé a můžeme v něm za zvuků „How do you do“ devadesátkové švédské kapely Roxette, jež svou rozvernou melodií celý klip podbarvuje, sledovat rozjásanou plyšovou opičku, která byla před chvílí s nákladem sražena ze střechy příliš malého auta, jak radostně rozhazuje pacičkami nad úžasnou nabídkou. Nyní si totiž všichni selhávající rodiče mohou bezstarostně půjčit u České spořitelny, nebo k ní převést jakýkoli svůj úvěr, protože jim tato instituce, pokud budou zodpovědně splácet, odpustí až patnáct splátek, což může být v případě, že máte splátek 16, naprosto velkorysé.
Celý klip zkrátka pravdivě demonstruje, jak je Česká spořitelna ke svým klientům vstřícná a mírná. Že je připravena vám odpustit nemalou část dluhu, že nemá žádné přemrštěné penále, které by klienty mohlo uvrhnout do dluhové propasti nebo jiného otroctví, že se vůbec nikdy neobrací na soudní exekutory, a že pokud se rozhodnete si od této seriózní bankovní instituce půjčit na to, aby se na vás vaše děti konečně aspoň trochu pousmály, budete šťastní jako opička nejen vy, ale i láskyplní a svědomití zaměstnanci České spořitelny, kteří myslí jen na dobro klientů.
Reprezentativní příklad uvedený co nejmenším písmem:
“Úvěr ve výši 300 000 Kč se splatností 108 měsíců a úrokovou sazbou 7,9 % ročně má měsíční splátku 3 909 Kč. Jednorázový poplatek za vyřízení úvěru činí 3 000 Kč, měsíční poplatek za správu úvěru je 0 Kč, RPSN (Roční Procentní Sazba Nákladů) je 8,6 % a celková částka splatná spotřebitelem 425 172 Kč. Díky řádnému splácení bude u tohoto úvěru počet odpuštěných splátek 15, doba splácení 93 měsíců, úroková sazba 5 % ročně, RPSN (Roční Procentní Sazba Nákladů) 5,5 % a celková částka splatná spotřebitelem 366 537 Kč. Výše měsíční splátky se nemění. Bližší podmínky odměny ve formě prominutí splátek najdete v úvěrové smlouvě.”
trefné
Ano. U té reklamy mě napadlo hodně věcí, ale takhle brilantně je shrnout neumím. A už ani nemusím. Díky!